Érettségi fellebbezés, megtekintés, észrevételek – 3 írásbeli érettségi jogorvoslat közép- és emelt szintű vizsga esetén

Érettségi fellebbezés, megtekintés, észrevételek – 3 írásbeli érettségi jogorvoslat közép- és emelt szintű vizsga esetén

Figyelem: A cikk szerzője NEM jogász.

A cikk a szerző személyes véleménye, nem jogi tanács!
Nincs garancia a pozitív kimenetelre sem jogi, sem bármilyen más szempontból.
Az újraértékelés során a vizsgázó veszíthet pontszámaiból.

A diákok ritkán élnek érettségijükkel kapcsolatban a jog adta érdekvédelmi lehetőségekkel (évente kb. 5 %). 

Lehet, hogy ilyen jól működik a rendszer, és valóban csak kevés szabálytalanság történik. De sejthetően a diákok sem túl motiváltak kekeckedni az őket értékelő, sorsukról döntő tanárokkal, intézményekkel, hatóságokkal. Teljesen érthető, hogy senki sem akar bajkeverőnek tűnni. 

Pedig nagyon fontos és legitim eszközök állnak a diákok rendelkezésére sérelem esetén. 
A fellebbezés csak az egyik ilyen lehetőség. Ebben a blogposztban megismerheted mindet, és hogy mikor hogyan, melyikkel érdemes próbálkozni.

Az érettségi vizsga menetét a 100/1997. (VI. 13.) az érettségi vizsga vizsgaszabályzatának kiadásáról szóló Kormányrendelet írja le (a továbbiakban: Rendelet). Ha a vizsga, vagy annak értékelése törvénybeütközően valósult meg, ez a Rendelet határozza meg, mit tehetsz.

A feladatlapot leadtad, kiléptél a teremből…

Úgy érzed, valamit nagyon elszúrtak. Igazán szerezhettek volna egy normális hangszórót. Vagy olyan helyre ültettek, ahonnan nem hallottál semmit. Vagy már több olyan beszámolót is hallottam, hogy egy önkormányzat a vizsganapra szervezett egy útfelújítást a vizsgahelyszín mellé, és a munkálatok zaja határozottan zavarta a vizsgázókat dolgozatírás közben. Utóbbi esetben például a Rendelet szerint a rendelkezésre álló időt meg kell hosszabbítani a zavar miatt kiesett idővel (Rendelet 19. § (3)). 

De ha ez nem történik meg, vagy a zavaró tényező folyamatosan fennáll, indokolt lehet egy észrevétel benyújtása. Ebben a vizsgaszervezés problémáiról értesítheted a hatóságot.

érettségi, aggódó diák

1. Az érettségi vizsga lebonyolításával kapcsolatos észrevétel
(Rendelet 30. § (5))

Nagyon rövid időd van ezzel a jogoddal élni!

Az írásbeli vizsga lezárását követő 2 órán belül le kell adnod az észrevételed!

Ha a vizsgázó szerint az írásbeli vizsga lebonyolítása során a vizsgakövetelményben, vagy a Rendeletben foglalt vizsgaszervezési technikai jellegű előírásokat megszegték. Érdekes módon ez csak az emelt szintű vizsga esetén elérhető lehetőség.

Az írásbeli vizsga lezárását követő 2 órán belül. A határidő jogvesztő, igazolásnak helye nincs.

Írásban, a területileg illetékes Kormányhivatalnak címezve.

Erre nincs nyomtatvány, ne is keresd. Nyugodtan írd meg, mint egy levelet, kézzel.

 

Az emelt érettségi vizsgahelyszínén, a Kormányhivatal megbízottjánál, aki a benyújtott észrevételt továbbítja a területileg illetékes Kormányhivatalnak.

A Kormányhivatal az észrevételt öt munkanapon belül kivizsgálja, és ez alapján az igazgató intézkedéseket rendelhet el.

Ez valószínűleg inkább már csak a későbbi vizsganapokra lesz hatással (de legalább majd akkor nem kell légkalapács zajában koncentrálni a torz magnóra). 

Ezen túl ha később megfellebbeznéd az érettségi eredményedet, egyel több írásos bizonyíték áll a pártodon.

30. § *  (1) *  Ha a vizsgázó a vizsgatárgyból emelt szintű érettségi vizsgát tesz, a vizsgatárgyak központi vizsgakövetelmények alapján kiadott feladatlapjain elkészített vizsgadolgozatok javításáról, értékeléséről a kormányhivatal gondoskodik. Az emelt szintű érettségi vizsga írásbeli feladatlapjainak és útmutatóinak kidolgozásába be kell vonni az érdekelt felsőoktatási szakcsoportok képviselőjét. A közreműködés rendjét az érdekeltek közösen állapítják meg.

(2) *  Az (1) bekezdésben meghatározott esetben az írásbeli vizsgára vonatkozó rendelkezéseket a (2a)-(2p) bekezdésekben foglalt eltérésekkel kell alkalmazni.

(2a) *  A vizsgázót külön, kizárólag az emelt szintű vizsgán résztvevőkből álló vizsgacsoportba kell beosztani.

(2b) *  A feladatlapokat a felügyelő tanár – a járási hivatal közreműködésével – veszi át a kormányhivatal megbízottjától, és viszi magával a vizsga helyszínére.

(2c) *  A vizsgázókat a vizsgacsoporton belül folyamatosan, az arab számokat alkalmazva sorszámmal kell ellátni, a csoport száma törve a vizsgázó sorszámával adja a vizsgázó azonosító jelét.

(2d) *  A vizsgázókról – vizsgatermenként – vizsgáztatási jegyzéket kell készíteni, a vizsgáztatási jegyzék tartalmazza a vizsga helyét, idejét, a vizsgatárgyat, a vizsgázó nevét, anyja nevét, születési idejét és azonosító jelét.

(2e) *  A felügyelő tanár az ültetést követően megállapítja a vizsgázók személyazonosságát, ismerteti az írásbeli vizsga szabályait, és azok megszegésének lehetséges következményeit, majd minden vizsgázó részére átad egy-egy borítékot. A borítékon fel kell tüntetni a vizsgázó azonosító jelét, a vizsgatárgyat és a vizsga szintjét. A borítékon a vizsgázó nevét nem szabad feltüntetni. Ezt követően kiosztja a feladatlapokat. A feladatlapok kiosztásakor a vizsgázók közül csak a vizsgázásra kijelölt csoport tagjai lehetnek jelen. A feladatlapok kiosztása után a felügyelő tanár jelzi, hogy a vizsgázók a munkát megkezdhetik és ennek időpontját rögzíti a vizsga jegyzőkönyvében. A feladatok kidolgozására rendelkezésre álló időt ezen időponttól kell számítani. A vizsgázó mindegyik átvett feladatlap minden oldalán, valamint a pótlapokon feltünteti az azonosító jelét, valamint a pótlapokon a vizsganap keltét és a vizsgatárgy nevét. Vázlatot, jegyzetet csak ezeken a lapokon lehet készíteni.

(2f) *  Az írásbeli munka befejezése után a felügyelő tanár – a vizsgázó jelenlétében – ellenőrzi, hogy a vizsgadolgozaton, a borítékon és a jegyzékben szereplő azonosító jelek megegyeznek-e, továbbá a jegyzéken feljegyzi a befejezés időpontját, és aláírja a jegyzéket.

(2g) *  A vizsgázó a boríték lezárása után a jegyzék aláírásával igazolja, hogy az azonosító jelek egyeztetése megtörtént.

(2h) *  A kormányhivatal megbízottja a vizsgázók nevét és azonosító jelét tartalmazó jegyzéket a kidolgozási idő lejártával átveszi a felügyelő tanároktól.

(2i) *  A lezárt borítékot a kormányhivatal megbízottja és a felügyelő tanár aláírásával, valamint az iskola körbélyegzőjének lenyomatával hitelesíti. A kormányhivatal megbízottja a jegyzéket a vizsgahelyszínen való tárolás időtartama alatt köteles elzárni oly módon, hogy ahhoz illetéktelen személy ne férhessen hozzá.

(2j) *  A vizsgadolgozatokat tartalmazó borítékokat, valamint a (2i) bekezdés szerint lezárt és hitelesített borítékban az emelt szintű vizsgacsoportok vizsgáztatási jegyzékeit, az írásbeli vizsgának a felügyelő tanár és a kormányhivatal megbízottja által aláírt jegyzőkönyvét, továbbá az esetleges szabálytalanságok kivizsgálásával kapcsolatosan a 23. § (2) bekezdése szerint elkészített jegyzőkönyveket a kormányhivatal által meghatározott időpontban át kell adni a kormányhivatalnak.

(2k) *  A vizsgadolgozatok kijavítása, értékelése a kormányhivatal által felkért szaktanár feladata.

(2l) *  A kormányhivatal a vizsgadolgozat kijavítása után a vizsgajegyzék alapján rávezeti a kijavított vizsgadolgozatra a vizsgázó nevét.

(2m) *  A kormányhivatal a kijavított vizsgadolgozatokat átadja a vizsgabizottságot működtető intézmény igazgatójának.

(2n) *  A vizsgadolgozatok megtekintésének napját a Hivatal határozza meg. A kormányhivatal tájékoztatja a vizsgázót, hogy a vizsgadolgozatát hol és mikor tekintheti meg.

(2o) *  Az igazgató a vizsgázónak a kijavított vizsgadolgozatra benyújtott észrevételét a vizsgadolgozattal együtt megküldi a kormányhivatalnak, amely az észrevétellel érintett feladatot egy olyan szaktanárral, aki a dolgozat értékelésében eddig nem vett részt a javítási, értékelési útmutató alapján újraértékelteti. A szaktanár megállapítja az általa javasolt pontszámot, amely a korábbiakban megállapított pontszámtól pozitív és negatív irányban is eltérhet, ezt követően a szaktanár értékelésének eredményét a kormányhivatal megküldi a vizsgabizottságot működtető intézmény igazgatójának.

(2p) *  Az igazgató a kormányhivatal által megküldött vizsgadolgozatokat és a szaktanári értékeléseket továbbítja a vizsgabizottság elnökének.

(3) *  A vizsgabizottság az előzetes értekezleten tudomásul veszi a kormányhivatal által megküldött szaktanári értékeléseket, és rávezeti azokat az osztályozó ívre. A tájékoztató értekezleten a vizsgázókat tájékoztatni kell a szaktanári értékelésről.

(4) *  Az írásbeli vizsgán feltárt szabálytalanság esetén a vizsgadolgozatot javító szaktanárnak javaslatot kell tennie a minősítésre arra az esetre, ha a vizsgabizottság a szabálytalanságot megállapítja, és arra az esetre, ha megállapítja, hogy nem történt szabálytalanság; hasonló módon kell az értékelést elkészítenie, ha a javítás során következtet szabálytalanság elkövetésére. Ha a vizsgabizottságnak ki kell vizsgálnia az írásbeli vizsgán elkövetett szabálytalanságot, a szabálytalanság elkövetésével kapcsolatosan hozott döntésétől függően fogadja el a kormányhivatal által megküldött szaktanári értékelést.

(5) *  Amennyiben az írásbeli vizsga lebonyolítása során a vizsgázó szerint az e rendeletben és az adott vizsgatárgy központi vizsgakövetelményeiben foglalt vizsgaszervezési technikai jellegű előírásokat megszegték, az írásbeli vizsga lezárását követő két órán belül az írásbeli vizsga helyszínén, a kormányhivatal megbízottjánál a kormányhivatalnak címzett írásbeli észrevételt tehet. A határidő jogvesztő, igazolásnak helye nincs. A kormányhivatal megbízottja a vizsgázónak az írásbeli vizsga lebonyolításával kapcsolatban benyújtott észrevételt továbbítja a kormányhivatalnak. A kormányhivatal az észrevételt öt munkanapon belül kivizsgálja, és a vizsgálati eredményt, valamint a vizsga további menetével kapcsolatban a szükséges intézkedésekre vonatkozó javaslatait megküldi a vizsgabizottságot működtető intézmény igazgatójának, aki – szükség esetén – megteszi a vizsga további menetével kapcsolatos intézkedéseket. A vizsgabizottságot működtető intézmény igazgatója a kormányhivatal vizsgálatának eredményéről, és a további intézkedés szükségességéről írásban értesíti a vizsgabizottságot.

…a feladatlapod kiértékelik, megtekintésre bocsátják, …

Az érettségi dolgozatokat mind középszinten, mind emelt szinten szaktanárok javítják útmutató alapján, amit később nyilvánosságra hoznak – igaz, hogy pontosan kicsodák a szaktanárok, szintenként eltérő.

Középszintű feladatlapok javítását a vizsgaalkalom helyszínéül szolgáló intézmény szaktanárai végzik – más szóval, ha rendes érettségidet írod, a saját tanáraid. A középszintű feladatlapon a neved is szerepel, de ez a javítást elméletileg nem tudja befolyásolni, mert szigorúan a javítási útmutató alapján történik. 

Az emeltek javítása az előbbivel szemben egy központi helyszínen zajlik, a Kormányhivatal által kijelölt szaktanárok közreműködésével. Ezeken a feladatlapokon az érettségiző nevét tilos feltűntetni, csak a diákhoz rendelt álnevesítő kódot. Ezt minden diák a vizsgán kapta meg. A már kijavított dolgozatot később a kódlista alapján újból társítják a vizsgázó nevével illetve intézményével, ahova azt visszaküldik.

Az eredmények kihirdetése előtt a diákoknak lehetőséget kell biztosítani a javítás megtekintésére, a pontszámok és a javítás helyességének ellenőrzésére. A megtekintésre egy fő képviselőt vihetsz magaddal. Így a dolgozat eredeti példányát meg tudod mutatni másnak is, de közben nem akadályozol másokat szükségtelenül a helyszínen abban, hogy ugyanezt tegyék. Emellett a dolgozatról a betekintő másolatot is készíthet – azaz fényképet készíthetsz, vagy ha a feltételek adottak, szkennelt kópiát vagy fénymásolatot kérhetsz. A fénymásolás költségeit az intézményvezető elkérheti a diáktól, úgyhogy vigyél magaddal aprót!

Rövid időd van a megtekintésre!

Az egyetlen kijelölt napon, általában 8-16 óra között.

Középszinten az intézményvezető, emelt szinten az Oktatási Hivatal határozza meg a megtekintés napját.

Ha a feladatlap javításában olyan hibát találsz, ami egyértelműen, javítókulcs alapján is téves, lehetőséged van egy gyors korrekciót kérni, amit észrevétel benyújtásával tehetsz meg. Ilyen egyértelműen téves javítás például ha a tanár nem javított ki egy feladatrészt, ha nem a javítókulcs szerinti pontszámot kaptad meg, ha a pontszámok nem megfelelően lettek összeszámolva, vagy ha a javítókulcs szerint elfogadható válaszra nem kaptál pontot. Ezek nem igényelnek különösebb bizonyítást, indoklást vagy mérlegelést, és még a végeredmény kihirdetése előtt orvosolhatók. Más jellegű észrevételt (pl. feladat követelményi megfelelősége, a javítókulcs hibái) viszont ebben a formában nem tehetsz, hiszen minden egyéb ügy komoly mérlegelést igényel.

2. Írásbeli érettségi feladatlap javításával kapcsolatos észrevétel
(Rendelet 26-27. §)

Rövid időd van ezzel a jogoddal élni!

A megtekintés napja utáni első munkanap végéig (16 óráig) le kell adnod észrevételeid!

Észrevétel kizárólag az útmutatóban foglaltaktól eltérő javítás vagy az értékelés számszaki hibája esetén tehető.

A vizsgázó észrevételeit a megtekintést követő első munkanap végéig – tizenhat óráig – adhatja le. Az észrevétel benyújtására nyitva álló határidő elmulasztása esetén egy napon belül lehet igazolási kérelmet előterjeszteni. Az igazolási kérelem benyújtási határideje jogvesztő.

A vizsgázókat az írásbeli vizsga megkezdése előtt tájékoztatni kell arról, hogy hol és mikor tekinthetik meg az általuk elkészített vizsgadolgozatokat, és tehetnek észrevételt a szaktanár értékelésére.

Írásban, a területileg illetékes Kormányhivatalnak címezve. 

Erre nincs nyomtatvány, ne is keresd. Nyugodtan írd meg kézzel, mint egy levelet!

A jogszabály nem részletezi, kinek kell odaadni, csak azt, hogy az adott intézmény Igazgatójának feladata lesz az észrevétel továbbítása a Vizsgabizottság elnökének (közép) vagy a területileg illetékes Kormányhivatalnak (emelt). 

Feltételezhetően a megtekintés helyszínén lehet az észrevételeket leadni.

Középszinten:

A vizsgabizottság értekezletén megvizsgálják az észrevételeket. 

FIGYELEM: Középszinten a jogszabályban nincs garancia arra, hogy az újraértékelés csak a kifogásolt feladatot érintheti (bár igazából ez a gyakorlat)!

Az észrevétel elbírálásában a javító szaktanár nem vehet részt. A bizottság egy másik (nem a dolgozatot javító) szaktanár véleményét figyelembe véve határozatot hozhat az értékelés módosításáról. (Rendelet 27. §). 

Az értékelés pozitív és negatív irányban is változhat!

Emelt szinten:

Az Igazgató az észrevételezett feladatot továbbítja a területileg illetékes Kormányhivatalnak, ahol egy másik, addig az adott dolgozat értékelésében nem érintett szaktanár a feladat egészét újból értékeli

Az értékelés így pozitív és negatív irányban is változhat! (Rendelet 30. § (2o)).

26. § *  (1) *  A szaktanár a kijavított vizsgadolgozatra rávezeti az általa javasolt pontszámot, a javítás időpontját, majd aláírásával látja el, és az igazgató által meghatározott időben a borítékokkal együtt átadja az igazgató részére.

(2) *  Az írásbeli vizsgakérdések megoldására adott szaktanári értékelést a szóbeli vizsga előtt nyilvánosságra kell hozni. A vizsgadolgozatot és az útmutatót a vizsgázó, a vizsgabizottság elnökéhez történő megküldés előtt, a középiskola képviselőjének jelenlétében, az igazgató által meghatározott helyen és időben megtekintheti, azokról kézzel vagy elektronikus úton másolatot készíthet, és az értékelésre észrevételt tehet. Ha az iskolában a feltételek rendelkezésre állnak, a vizsgázó kérésére a saját vizsgadolgozatáról másolatot kell készíteni. A másolat elkészítésével kapcsolatos költségeket – az igazgató rendelkezése szerint – meg kell téríteni. A megtekintésre, a másolat készítésére egy munkanapot – nyolc órát – kell biztosítani. A vizsgázó észrevételeit a megtekintést követő első munkanap végéig – tizenhat óráig – adhatja le. Az észrevétel benyújtására nyitva álló határidő elmulasztása esetén egy napon belül lehet igazolási kérelmet előterjeszteni. Az igazolási kérelem benyújtási határideje jogvesztő. Észrevétel kizárólag az útmutatóban foglaltaktól eltérő javítás vagy az értékelés számszaki hibája esetében tehető. A vizsgázókat az írásbeli vizsga megkezdése előtt tájékoztatni kell arról, hogy hol és mikor tekinthetik meg az általuk elkészített vizsgadolgozatokat, és tehetnek észrevételt a szaktanár értékelésére.

(3) *  Az igazgató az írásbeli vizsga iratait vizsgatárgyak, valamint vizsgabizottságok szerint szétválogatja, és legalább hét nappal a szóbeli vizsga kezdő napja előtt – a (4) bekezdésben meghatározott kivétellel – megküldi a vizsgabizottság elnökének. Az iratokkal együtt megküldi a szóbeli vizsga tételeit is. Az igazgató a következő iratokat továbbítja a vizsgabizottság elnökének:

a) *  a vizsgázók által elkészített vizsgadolgozatokat és a javítási, értékelési útmutatókat,

b) az írásbeli vizsga folyamán felvett jegyzőkönyveket,

c) az írásbeli vizsgadolgozatok szaktanári értékelésére benyújtott vizsgázói észrevételeket,

d) a vizsgákra jelentkezőkről készített összesítő ívet,

e) a szaktanár által javasolt értékeléseket tartalmazó osztályozó ívet,

f) * 

(4) *  A vizsgabizottság elnöke az érettségi vizsga helyszínén az érettségi vizsga összes dokumentumába jogosult betekinteni.

(5) *  Ha a vizsgabizottság elnöke a (3) bekezdés szerinti dokumentumok vizsgálata során a középszintű vizsgadolgozatokban javítatlan hibát talált, vagy úgy ítéli meg, hogy a szaktanár eltért a javítási, értékelési útmutatótól, az igazgató útján haladéktalanul felhívja a javító szaktanárt az érintett vizsgadolgozatoknak a javítási, értékelési útmutató szerinti újbóli javítására.

A vizsgabizottság előzetes értekezlete

27. § (1) A szóbeli vizsga megkezdése előtt, legkésőbb a szóbeli vizsga napján a vizsgabizottság értekezletet tart, amelyen megállapítja az írásbeli vizsgakérdésekre adott válaszok minősítését, a szóbeli vizsga időbeosztását, a vizsgázók és a vizsgatárgyak sorrendjét, valamint az eredményhirdetés időpontját.

(2) *  Az igazgató gondoskodik arról, hogy a vizsgázók bizonyítványai, az iskolai törzslapok, a középiskola pedagógiai programja, a vizsgatárgyak központi vizsgakövetelményei a vizsgabizottság rendelkezésére álljanak.

(3) Ha az írásbeli vizsgakérdésekre adott megoldás szaktanári értékelésére a vizsgázó észrevételt nyújtott be, az igazgató gondoskodik arról, hogy az előzetes értekezleten helyettes szaktanár álljon rendelkezésre az észrevételben foglaltak elbírálására. Az észrevétel elbírálásában nem vehet részt az a szaktanár, aki a megoldást értékelte. Az észrevétel kivizsgálásával kapcsolatosan részletes jegyzőkönyvet kell felvenni, és a döntést indokolással ellátott határozatba kell foglalni.

(4) *  A vizsgabizottság elnöke kezdeményezi a szaktanár által javasolt értékelés módosítását, ha javítatlan hibát, téves javítást talált, vagy a szaktanár eltért a javítási útmutatótól. Az értékelés megváltoztatásáról a vizsgabizottság határozatot hoz.

(5) Az írásbeli vizsgakérdésekre adott megoldások minősítését rá kell vezetni az osztályozó ívre.

…és kihirdetik az eredményt.

Eredményhirdetéskor az érettségi eredmény még nem végleges, de a feladatlap javítása már elméletileg a javítókulcsnak megfelelő. 

De mi van, ha maga a feladat vagy a megoldókulcs volt hibás

Mi van, ha olyan tudást kértek számon, ami nem szerepelt a követelményben

Az érettségi feladatlap és javítási útmutató szakszerű és követelménynek megfelelő elkészítésért a tételkészítő bizottságok elnökei felelősek. (Rendelet 18/A. §) A vizsgázó – ha úgy dönt – élhet egy olyan érveléssel, hogy a kérdéses feladat vagy javítókulcs nem szakszerű és/vagy a követelményekkel összeegyeztethetetlen, tehát jogszabályellenes. 

Természetesen bármelyik másik idetartozó jogszabálysértés is ezen a módon orvosolható.

fellebbezés, jogorvoslat

 

3. Érettségi eredmény megfellebbezése

Felnőtt segítség kellhet!

Ha kiskorú vagy, szükséged lesz valamelyik szülődre vagy törvényes képviselődre a fellebbezéshez!

A szülő vagy a tanuló az érettségi döntés ellen jogszabálysértésre hivatkozással fellebbezést nyújthat be.

Az érettségi döntést követő öt napon belül – ez naptári napot jelent. A határidő jogvesztő, az igazolásnak helye nincs. Három munkanapon belül elbírálásra kerül.

Írásban, középszinten a területileg illetékes Kormányhivatalnak, emelt szinten az Oktatási Hivatalnak címezve. Erre sincs formanyomtatvány, írjátok meg, mint egy levelet!

A vizsga helyszínéül szolgáló intézmény igazgatójának, aki a címzettnek továbbítani fogja a fellebbezésre.

Ez az egyetlen módszer arra, hogy az érettségi döntést megváltoztasd, vagy a vizsgafeladatok és a javítókulcs tartalmát vitasd.

59. § (1) *  A vizsgázó, a kiskorú vizsgázó szülője a vizsgabizottság döntése ellen az Nkt. 38. § (7) bekezdésében szabályozott fellebbezést – a kormányhivatalnak, a kormányhivatal által működtetett vizsgabizottság esetén a Hivatalnak címezve – az igazgatónak nyújthatja be.

(2) *  Az igazgató a fellebbezést a döntéssel kapcsolatosan rendelkezésre álló valamennyi irat másolatával együtt a benyújtás napján, illetve, ha ez nem lehetséges, a benyújtást követő első munkanapon kézbesítővel megküldi a kormányhivatalnak, a kormányhivatal által működtetett vizsgabizottság esetén a Hivatalnak. A fellebbezéshez csatolni kell a vizsgabizottság elnökének az üggyel kapcsolatos nyilatkozatát is.

(3) *  A kormányhivatal, a kormányhivatal által működtetett vizsgabizottság esetén a Hivatal a fellebbezés tárgyában – az Nkt. 38. § (7) bekezdése alapján – meghozott döntéséről, a kézbesítéssel egyidejűleg – rövid úton (futár, e-mail, telefon) értesíti az igazgatót, aki arról haladéktalanul tájékoztatja a vizsgabizottság elnökét.

Légy öntudatos és tájékozott! Mérlegelj és dönts!

Ha a vizsga szerinted törvénybeütközően valósult meg, védd meg magad! 

A fent felsorolt eszközökkel te is rábírhatod a hatóságot, az intézményvezetőket és a vizsgabizottságokat a jogkövető magatartásra.

Ez pedig mindenkinek az érdeke – legyen szó akár egyetlen hibás feladatról, akár egy rendszerszintű, teljes vizsgaidőszakot megmérgező problémáról.

Oszd meg!

Kapcsolódó cikkek

kémia érettségi számolási feladatok tematikusan

Elméleti kémia feladatok tematikus gyűjteménye – Kémia emelt érettségi témakörök 2024

Ebben a posztban tematikusan kigyűjtve láthatjátok az összes eddigi emelt kémia érettségi elméleti feladatát, kivéve az egyszerű választásos feladatokat. A linkekre kattintva közvetlenül a megjelölt feladathoz (illetve annak megoldásához) juthattok.
A témakörök szerint csoportosított feladatok közül sokat – összetett feladatok – több témakörnél (pl. szerves és szervetlen kémiánál) is megtaláltok.

kémia érettségi számolási feladatok tematikusan

Emelt kémia érettségi: számolási feladatok gyűjteménye tematikusan

Tartalomjegyzék Kémia érettségi feladatsorok Alább tematikusan rendezve találjátok az összes emelt kémia érettségi számolási feladatát. Az összes eddigi közép és emelt kémia érettségi feladatsort megtaláljátok ezen az oldalon. A linkekre kattintva közvetlenül a megjelölt feladathoz juthattok. Bizonyos (összetett) feladatok több feladattípusnál is szerepelnek. Gázok, gázelegyek Ilyen típusú kérdések lehetnek: Mekkora térfogatú egy adott nyomású és hőmérsékletű ideális gáz? Mi a gázelegy összetétele egy reakció előtt és/vagy után? Az alábbi fogalmak ismerete/számítása elengedhetetlen: relatív sűrűség, sűrűség, átlagos moláris tömeg. lvlUP kurzus: Emelt kémia számolások Youtube video: Gázok, gázelegyek   Összetétel / Oldhatóság Ilyen típusú kérdések lehetnek: Milyen összetételű egy adott oldat (koncentráció, sűrűség, tömegszázalék, tömegkoncentráció)? Koncentrációk átváltása. Mennyi egy adott anyag oldhatósága egy adott oldószerben (telített oldat tömegszázalékos összetétele, x g / 100 g oldószer). Az oldhatóság hőmérsékletfüggése. lvlUP kurzus: Emelt kémia számolások Youtube video: Oldhatóság   Titrálás / Sztöchiometria Sav-bázis vagy redoxi titrálások során meg kell határozni egy ismeretlen koncentrációjú oldat koncentrációját. Sokszor fordulnak elő visszaméréses titrálások, ahol feleslegben használjuk a reagenst, majd “visszatitráljuk” a felesleget. A titrálásos feladatok esetében sokszor egy adott anyag összetételét kell meghatároznotok, legyen az például egy porkeverék vagy akár egy kristályvizes só. Sokszor bonyolultabb egyenletek rendezése is része a feladatoknak. lvlUP kurzus: Emelt kémia számolások Youtube video: Titrálás   Keverékek Ismeretlen összetételű keverékek összetételét (többnyire tömegszázalékát) kell kiszámolnotok. A keveréket általában valamilyen kémiai reakcióba viszik, ahol vagy az egyik, vagy mindkét komponens reagál. lvlUP kurzus: Emelt kémia számolások Youtube video: Keverékek   Erős savak / bázisok Erős savak és bázisok oldatának pH-ját, koncentrációját kell kiszámolni. Mi történik, ha bizonyos pH-jú sav- és lúgoldatokat öntünk össze? Mennyi gázhalmazállapotú savat/bázist kell elnyeletni vízben, hogy egy oldatot közömbösítsünk? Hogyan azonosíthatjuk, hogy gyenge/erős, egy- vagy többértékű savról van szó. lvlUP kurzus: Savak és bázisok rendszerei Youtube video: pH számítás I. – Erős savak és bázisok   2008 május 8 (megoldás) 2008 május (idegen ny.) 7 (megoldás) 2011 október 8 (megoldás) 2016 október 6 (megoldás) 2019 október 9 (megoldás) 2022 október 9 (megoldás) Gyenge savak / bázisok A gyenge savak/bázisok egyensúlyi rendszerek, így kicsit bonyolultabbak a kapcsolódó számítási feladatok. Mennyi a savi disszociációs állandó? Hányszorosára kell hígítani egy gyenge bázis oldatát, hogy egy kívánt pH-jú oldathoz jussunk? Hígítás során hogyan változik a pH (másodfokú egyenlet!)? lvlUP kurzus: Savak és bázisok rendszerei Youtube video: pH. számítás II. – Gyenge savak és bázisok   2005 október 7 (megoldás) 2006 február 9 (megoldás) 2006 október 9 (megoldás) 2007 május 9 (megoldás) 2007 október 8 (megoldás) 2008 október 9 (megoldás) 2009 május 10 (megoldás) 2010 október 9 (megoldás) 2011 május (idegen ny.) 8 (megoldás) 2013 május 9 (megoldás) 2013 október 9 (megoldás) 2014 május 9 (megoldás) 2014 május (idegen ny.) 7 (megoldás) 2014 október 7 (megoldás) 2015 október 9 (megoldás) 2016 május 9 (megoldás) 2017 október 8 (megoldás) 2018 május 7 (megoldás) 2018 május (idegen ny.) 6 (megoldás) 2018 október 9 (megoldás) 2019 május 9 (megoldás) 2019 május (idegen ny.) 6 (megoldás) 2020 május 8 (megoldás) 2020 október 9 (megoldás) 2021 május 9 (megoldás) 2021 május (idegen ny.) 7 (megoldás) 2021 október 7 (megoldás) 2022 május 9 (megoldás) 2022 május (idegen ny.) 8 (megoldás) 2023 október 9 c (megoldás) (

A kovalens kötés polaritása

Néha a tanár is belezavarodik Melyik állítás nem igaz a kovalens kötéssel kapcsolatban? A) Közös elektronpárral létrehozott kötés. B) Egyszeres kovalens kötés csak szigma-kötés lehet. C) Apoláris kovalens kötés csak azonos atomok között alakulhat ki. D) Egy molekulában több, mint három pi-kötés is lehet. E) Két atom között legfeljebb két pi-kötés alakulhat ki.   Én úgy gondoltam, hogy ezek közül mindegyik állítás igaz és így nem találtam a helyes (vagyis a hamis) választ. Csak hogy előre tisztázzuk: a helyes (tehát nem igaz) válasz a C. Úgy gondoltam, hogy jobb, ha egy blogposztot szentelek a témának is kifejtem, miért nem voltam biztos a válaszban. Pár szó a kovalens kötésről A kovalens kötés olyan elsőrendű kémiai kötés, amelyben az atomok közös vegyértékkel rendelkeznek. Kovalens kötés kialakulásakor két atompálya átfedésével egy molekulapálya jön létre. Ha kettő (vagy néha több) atom vegyértékelektronjai közös pályán mozognak, azt kovalens kötésnek nevezzünk. Az elektronegativitás egy kísérletileg meghatározott szám, ami a kovalens kötésben részt vevő atomoknak az a képessége, hogy a molekulán belül vonzzák a kovalens kötést alkotó elektronpárt. Tehát leegyszerűsítve: elektronvonzó képesség. Kovalens kötést általában a relatíve nagy elektronegativitású elemek alakítanak ki, vagyis leginkább a nemfémek (a periódusos rendszerben jobb felül található elemek, valamint a hidrogén, ld. lent színessel kiemelve). Más elemek is képesek erre, pl. a bór, a berillium és bizonyos d-mezőbeli fémek is, de a legtöbb esetben a nemfémeknél fogtok kovalens kötésekkel találkozni. Ökölszabály az, hogy akkor alakul ki kovalens jellegű jellegű kötés két atom között, ha az azok közötti elektronegativitásbeli különbség kisebb, mint 1,7. 1. ábra: A periódusos rendszer.A nemfémes elemeket színessel jelölve láthatjátok. Mi is az az apoláris kötés? A létrejövő kovalens kötések lehetnek apolárisak (egyformán oszlanak meg a két atom között) vagy polárisak (nagyobb valószínűséggel találhatóak az egyik atomhoz közelebb, mint a másikhoz). 2. ábra: A periódusos rendszer.Minél sötétebb a szín, annál nagyobb az atomok elektronegativitása. Például a hidrogéné 2,20, a foszforé 2,19, az arzéné 2,18. Ezek nagyon közel vannak egymáshoz, de nem egyeznek meg. Az én értelmezésem az volt, hogy ezek között is – nagyon gyengén – poláris kötés alakul ki. A poszt elején feltett éles emelt kémia érettségi kérdésre ezért is nem válaszoltam a C-vel, hiszen a számokat nézve csak akkor azonos elektonegativitású két atom, ha két ugyanolyan atomról van szó, tehát pl. két hidrogénről (H2 molekula), két oxigénről (O2 molekula), két kénről (S8 molekulában), stb. A kötés polaritása valójában – mint annyi minden az életben – egy skálával jellemezhető. Valóban, a lehető legtisztábban apoláris kötések azonos atomok között jönnek létre, de nem csak ezeket tekintjük apolárisnak. Nem kell, hogy két atom elektronegativitása pontosan megegyezzen, elég, ha közel azonos. Az irodalomban azt állítják, hogy egy kovalens kötést apolárisnak tekinthetünk, ha az elektronegativitás-különbség a két atom között kisebb, mint 0,4. Ez azt jelenti, hogy például a foszfor-hidrogén közötti kovalens kötésre apoláris kötésként tekinthetünk, hiszen a foszfor és a hidrogén nem azonos atomok. Sőt, így pl. a szén-hidrogén kovalens kötésre is apoláris kötésként tekinthetünk, így tehát a C válasz (“Apoláris kovalens kötés csak azonos atomok között alakulhat ki.”) valóban nem igaz, hiszen a két atom között az elektronegativitás-különbség 2,55-2,20=0,35. A poláris kovalens kötés Ha a kötést kialakító két atom elektronegativitásának különbsége nagyobb, mint 0,4, de kisebb mint 1,7, a kötés poláris kovalens kötés. A poláris kovalens kötés esetén az atomok nem egyenlően vonzzák magukhoz az elektronpárt, így nem egyforma mértékben “tartozik” az elektronnpár az egyes atomokhoz. Ezt a jelenséget úgy szoktuk ábrázolni, hogy az adott atomok fölé a görög delta betűt írjuk (δ) egy + vagy – jellel. Előbbi az ún. parciális (magyarul részleges) pozitív, utóbbi a parciális negatív töltést jelöli. Deltával jelöljük tehát az egynél kisebb relatív töltést. 3. ábra: A hidrogén-fluorid molekulája.A fluoratom parciálisan negatív, a hidrogénatom parciálisan pozitív töltésű. Ahhoz az atomhoz, amelyiknek nagyobb az elektronegativitása egy részleges negatív töltést, a kisebb elektronegativitásúhoz részleges pozitív töltést rendelhetünk. Molekulák polaritása Ennek a blogposztnak nem célja, hogy részletesen tárgyaljuk a molekulák polaritását, azt egy másik alkalommal vesézzük ki. Azt viszont felvetném, hogy a kötés polaritása, noha fontos eleme, de nem határozza meg az egész molekula polaritását (hacsak nem kétatomos molekuláról van szó). Ezt gondolatébresztőként négy molekula polaritásának elemzésével mutatnám be. Fluor (apoláris kötés, apoláris molekula): Ahogy említettem, a kétatomos molekulák esetében, ha a kötés apoláris, akkor a molekula is, ez a helyzet például a fluor esetében. Két azonos elektronegativitású atom (hiszen ugyanolyanok) apoláris kovalens kötéssel összekötve. Mivel egyik atom sem hordoz parciális töltést, így maga a molekula apoláris. Hidrogén-klorid (poláris kötés, poláris molekula): Két jelentősen eltérő elektronegativitású atom (EN(H)=2,20; EN(Cl)=3,16) poláris kovalens kötéssel összekötve. A klóratom parciális negatív, a hidrogénatom parciális pozitív töltést hordoz. Szén-dioxid (poláris kötések, apoláris molekula): A szén és az oxigén két jelentősen eltérő elktronegativitású atom (EN(C)=2,55; EN(O)=3,44), így köztük poláris kovalens kötés alakul ki. Azonban a két polaritásvektor (az alábbi ábrán piros nyilak jelzik) kioltják egymást, a két vektor eredője nulla. Így a molekula maga – még ha a kötései polárisak is – apoláris lesz. 4. ábra: A szén-dioxid molekulája.A kötések ugyan polárisak, de a két polaritásvektor ellentétes irányba mutat, így eredőjük 0, tehát a szén-dioxid apoláris. Foszfin (apoláris kötések, poláris molekula): A foszfin molekulaképlete PH3. Egy példája a csupa apoláris kötésekkel rendelkező, mégis poláris molekulának. A központi foszforatomhoz három hidrogénatom kötődik, található rajta továbbá, a hirdogének által bezárt síkhoz képest a foszforatom átellenes oldalán egy nemkötő elektronpár (az alábbi ábrán sárgával jelölve). A foszfor és a hidrogénatomok elektronegativitása gyakorlatilag megegyezik, így a kötő elektronpár ugyanannyira tartozik a hidrogén-, mint a foszforatomokhoz. Így tehát a közöttük kialakuló kötés apoláris. Ha megnézzük a foszfin dipólusmomentuma (ami egy szám, ami a dipólusság, vagy polaritás mértékét adja meg) nem nulla, tehát a molekula poláris. Ezt azzal magyarázhatjuk, hogy a központi foszforatomon található nemkötő elektronpár miatt a foszfor körül az elektronok eloszlása nem egyenletes, a nemkötő elektronpár oldalán nagyobb az elektronsűrűség, így a molekula gyengén poláris lesz. 5. ábra: A foszfin molekulája.A kötések apolárisak, viszont a foszforatomon található nemkötő elektronpár miatt az elektronsűrűség nem egyenletesen oszlik el, tehát a molekula poláris.

Érettségi statisztikák! – 9 ábra, ami segít taktikázni biológia és kémia emelt érettségin!

Mikor az ember nagy dologba vágja a fejszéjét, jól teszi, ha alaposan tájékozódik a rá váró feladatokról. Az emelt kémia és biológia érettségik pont olyan komoly célok, amiknél a stratégia kiemelkedően fontos, hiszen ezekből a tárgyakból – különösen emelt szinten – leggyakrabban felvételi céljából mérettetik meg magukat a diákok. A felvételi pedig egy verseny, ahol a tudásotokat nem csak egy papír megszerzéséért méritek össze. Aki jobban teljesít, az jut be az első helyen jelölt szakra – legyen szó orvosiról vagy más kompetitív karokról. miből, hogyan és milyen ütemben készüljetek Az elmúlt évek érettségi statisztikáit, hivatalos nyilvános adatait az alábbi linken érhetitek el: https://www.ketszintu.hu/publicstat.php Böngésszétek, de nem könnyű dolog a táblázatokból bármi hasznosat kiolvasni. Ezért ebben a blogposztban összeszedtük nektek és néhány diagramon keresztül bemutatjuk az elmúlt öt év emelt biológia és emelt kémia érettségijével kapcsolatos érdekes megfigyeléseket, összefüggéseket. A következő kérdésekre próbálunk választ adni: Biológia vs. kémia: Melyiken teljesítenek jobban a diákok? Írásbeli vs. Szóbeli: Tényleg könnyebb a szóbeli? COVID: Milyen hatása volt a járványnak? Újrapróbálkozók: A diákok hány százaléka tett ismétlő vizsgát? Nemi különbségek: Hogyan teljesítenek a fiúk és hogyan a lányok? Földrajzi eloszlás: Milyen eredmények születtek megyei lebontásban? Biológia vs. kémia érettségi: A biosz könnyebb?(Spoiler: Igen, de…) Biológiából nagyobb és szerteágazó műveltséget igényel a megtanulandó anyagrész. Kémiából viszont a jobban körülhatárolt tudáshalmazt mélyebben kell érteni, és több az elvont, gyakran bonyolult összefüggés. Biológia emelten az esszéírás, míg a kémiából az írásbeli pontszámok felét kitevő számolási feladatok szoktak nehézséget okozni. De lássuk mit mondanak a számok: a biológia vagy a kémia érettségi könnyebb? 1. ábra: Az emelt szintű kémia és biológia érettségik összesített átlagos eredménye a 2017-2021 időszakban, beleértve a májusi és októberi érettségi időszakot is. (Forrás: www.ketszintu.hu) Az átlageredményekből azt láthatjuk, hogy a biológia érettségin az elmúlt években határozottan magasabb pontszámot értek el a diákok, több mint 5 százalékponttal. Vigyázat! Bár következtethetnénk arra, hogy mivel könnyebb a biológia érettségi, egyértelműen erre érdemes a nagyobb hangsúlyt fektetni, Vigyázat! ettől az általánosítástól óva intenénk mindenkit. Logikusnak tűnik, hiszen ugyanúgy 100 felvételi pontot lehet mindkét tárggyal szerezni, és látszólag jobban megtérül a biológiába fektetett energia. Mégis, egyrészt a mért különbség annyira nem számottevő, hogy a diákok teljesítményét befolyásoló egyéni tényezőket kompenzálni tudná. Gondolunk itt például a számolási, érvelési képességekre, logikára, térlátásra, magolási toleranciára. Tehát ha valaki jobbnak érzi magát kémiából, továbbra sem érdemes túlhajszolnia magát biológiából, legalábbis nem a fenti statisztika miatt. Másrészt, a fentiek alapján a kompetitív, túljelentkezésre hajlamos szakot célzó diákok közt pont a kémia lesz az, ami elválasztja a jó tanulókat a kiválóaktól. Kémiában egy feltételezett 100%-os érettségivel 40 pontot tudsz verni a mezőnyre, hasonló biológia eredménnyel meg csak 35-öt! Nade álljunk meg egy szóra… … és nézzük meg az eloszlást is! A pusztán átlagokra alapozott következtetések veszélyesek. Az átlagot néhány szélsőséges érték jelentősen befolyásolhatja. Vegyük például a magyar átlagkereset. Kétségkívül logikus bizonyos helyzetekben ezt a mérőszámot használnunk. Mégis lehetséges, sőt valószínű, hogy sokkal többen nézünk erre a számra úgy, hogy “bárcsak nekem is ennyi lenne”, mint úgy, hogy “de jó, hogy nekem több”. Így célszerűbb a kémia és biológia érettségik esetén is inkább valamilyen eloszlást megnéznünk. Ábrázoljuk tehát, hányan érnek el egy adott pontsávba tartozó eredményt! 2. ábra: Hisztogram a 2017-2021 emelt kémia érettségi vizsgáinak összesített eredményéről. (Forrás: www.ketszintu.hu) Ez a 2. ábra azt mutatja, hogy a kémiából érettségiző diákok hány százaléka írt olyan érettségit, amelyik eredménye az adott, x-tengelyen látható százalék tartományba esett. Például 40% és 50% közötti eredményt ért el a diáksereg 12%-a. Ahogy látható, az eredmények egy harang alakú görbét írnak le, aminek a maximuma a nagyobb százalékok felé van eltolva. A legtöbb diáknak (módusz) 70-80% közé esik az eredménye. Az átlag 60%, és láthatjuk, hogy a medián nagyon közel esik az átlaghoz (62%), vagyis kb. ugyanannyian írnak rosszabb érettségit az átlagnál, mint amennyien jobbat. A diákok 35%-a 50%-nál rosszabb eredményt ér el. Hasonlítsuk össze gyorsan a biológia görbéjével! 3. ábra: Hisztogram a 2017-2021 emelt biológia érettségi vizsgáinak összesített eredményéről. (Forrás: www.ketszintu.hu) A biológia érettségi eredményeinek eloszlásán azt látjuk, hogy a kialakult görbe valamelyest jobbra tolódik a kémiáshoz képest – de ez a korábban is vizsgált magasabb biológia átlageredmény miatt várható volt. Továbbá azt látjuk, hogy a biológia görbe magasabb és keskenyebb. A legtöbb diákot tartalmazó kategória (módusz) továbbra is a 70-80%. Fontos különbség azonban, hogy biológián ez a diákok 21%-át tartalmazza, míg a kémia érettségin ugyanez 16%. Ugyanakkor kevesebb a szélsőségesen jó és rossz teljesítményű diák a kémia érettségihez képest. Szakszóval élve kémia érettségin nagyobb a szórás (kémia – 22, biológia – 17). Eszerint a kémia érettségi jobban el tudja különíteni a különböző teljesítményeket: Összességében kevesebb az átlagosnak minősített teljesítmény és a holtverseny. Ez kifejezetten jó tulajdonság, ha a diákokat rangsorolni szeretnénk (ugyebár felvételi). Az átlag (65%) és a medián (66%) pedig itt is nagyon közel esik egymáshoz, de a diákoknak csak kb. negyede ér el 50%-nál rosszabb eredményt! Emlékezzünk, ez a kémiánál több mint egy harmad volt! Az eloszlások összehasonlítása is arra utal, amit az átlagok alapján véltünk: úgy tűnik, a kémia érettségi a nehezebb, hiszen a biosz első 20 pontja gyakorlatilag ingyen van. Ezáltal kémián lehet igazán beelőzni a mezőnyt. Viszont. Kicsit árnyalja ezt a képet a tény, hogy biológiából 90% feletti teljesítményt csak nagyon kevesen produkálnak. Igaz, biológiából nagyon kevesen érnek el nagyon gyenge eredményt, de több mint 3x annyi 90% feletti kémia érettségit írnak, mint biológiát. Összességében tehát ugyan könnyebb a biológia érettségi, de sokkal nehezebb hibátlanra megírni. Hangsúlyozzuk, hogy a Ti egyéni eredményeiteket ezek a statisztikák nem befolyásolják. Ha valaki imádja a kémiát, simán lehet sokkal eredményesebb kémia érettségije. Mindenesetre úgy tűnik, ha “átlagos képességű” diáknak érzitek magatokat, akkor azzal számolhattok, hogy valószínűleg a biológia érettségire kicsit több pontot fogtok kapni. Ha pedig a jó tanulók közé sorolnátok magatokat, kémiából van több esélyetek a maximumhoz közeli pontot elérni. Írásbeli vs. Szóbeli: Kidumáljuk magunkat. A kémia érettségi végeredményét (4. ábra – kék) és az írásbelin elért eredményeket (4. ábra – világosbarna) összehasonlítva elég egyértelmű összefüggésre lehetünk figyelmesek. 4. ábra: A 2017-2021 időszak emelt kémia érettségi vizsgáinak átlagos eredménye (szóbeli+írásbeli – kék, csak írásbeli – világosbarna. Forrás: www.ketszintu.hu) Szinte

Színes oldatok. Néhány kémcső alján láthattok szilárd anyagot is, ezek ún. telített oldatok.

Oldhatósággal kapcsolatos számolások

find here Itt beágyazott új videónkban, az emelt kémia érettségi számolási feladatinak sűrűn előforduló építőkövével, az oldhatósággal, illetve annak hőmérsékletfüggésével foglalkozunk. Lesz szó telített, telítetlen és túltelített oldatokról is. Szokás szerint néhány válogatott érettségi példán keresztül mutatom be, hogy hogyan célszerű ezeket a feladatokat megközelíteni. Ebben blogposztban pedig a videót kiegészítve röviden összefoglaljuk, hogy mit kell tudnotok az oldhatóságról. Oldatokkal kapcsolatos számolás egészen biztosan lesz a kémia érettségin, így ennek a témakörnek az alapos ismerete mindenképp szükséges ahhoz, hogy magas pontszámot érhessetek el a vizsgán. Színes oldatok. Néhány kémcső alján láthattok szilárd anyagot is, ezek ún. telített oldatok. Színes oldatok. Néhány kémcső alján láthattok szilárd anyagot is, ezek ún. telített oldatok.Az oldhatóság Az oldhatóság Adott oldószer általában nem képes korlátlanul oldani más anyagokat, egy bizonyos mennyiségű feloldandó anyag hozzáadása után az oldódás egyensúlyra vezet. Amennyiben az oldat már nem képes többet feloldani a feloldandó anyagból, akkor telített oldatnak nevezzük. Fogalmazhatunk másképp is: telített oldat, amelynek összetétele megegyezik a szilárd anyaggal egyensúlyban lévő oldat összetételével. Az oldat definíció szerint homogén rendszer. A képen látható rendszerek közül a zöld, a kék és a fehér is opálos, így a teljes rendszer (folyadék és szilárd fázis) nem oldat, hiszen heterogén. Ezekben az oldott és a feloldatlanul maradt anyag egyensúlyban van egymással, vagyis a folyadék fázis telített oldat. Az oldat definíció szerint homogén rendszer. A képen látható rendszerek közül a zöld, a kék és a fehér is opálos, így a teljes rendszer (folyadék és szilárd fázis) nem oldat, hiszen heterogén. Ezekben az oldott és a feloldatlanul maradt anyag egyensúlyban van egymással, vagyis a folyadék fázis telített oldat.Fontos szó az egyensúly: a telített oldatban a feloldatlanul maradt anyag folyamatosan oldódik fel, ezzel egyetemben azonban a feloldott anyag folyamatosan válik ki az oldatból. A két folyamat sebessége megegyezik, így makroszkopikusan nincs változás. Ha például agyoncukrozzuk a teánkat, annyira, hogy egy bizonyos mennyiségű cukor feloldatlanul marad, majd a bögrét éjszakára félretesszük, biztosak lehetünk benne, hogy reggelre már nem ugyanazok a cukormolekulák lesznek a szilárd fázisban, mint este voltak. De a mennyiségek nem változtak, így olyan, mintha semmi sem történt volna. Fontos az is, hogy az telített oldat összetétele függ a hőmérséklettől, de erről bővebben később. Emiatt az oldhatósági adathoz mindig meg kell adni azt is, hogy milyen hőmérsékletre vonatkozik. Egy adott anyag oldhatóságát úgy jellemezhetjük, hogy telített oldatának összetételét adjuk meg. Ez legtöbbször a tömegszázalékos összetétel, vagy hogy hány gramm anyagot tud feloldani 100 gramm oldószer. tömegszázalékos összetétel, vagy hogy hány gramm anyagot tud feloldani 100 gramm oldószer. De lehetne más összetételre jellemző adat is, például koncentráció. Az oldhatóság hőmérsékletfüggése Az oldhatóság hőmérsékletfüggése Minden anyag oldhatósága függ a hőmérséklettől. Miért? Mert az oldódáshoz tartozó folyamathő (az oldáshő) nem 0, hanem vagy egy pozitív vagy egy negatív érték. Előbbi esetben a folyamat endoterm, utóbbi esetben exoterm. Az alábbi egyensúlyi folyamatot megzavarhatjuk a hőmérséklet változtatásával: folyadékoknál: X(sz) = X(aq) gázoknál: Y(g) = Y(aq) folyadékoknál: X(sz) = X(aq) gázoknál: Y(g) = Y(aq) folyadékoknál: X(sz) = X(aq) gázoknál: Y(g) = Y(aq) A Le-Chatelier-elv értelmében, ha a hőmérsékletet növeljük, az egyensúly az endoterm irányba tolódik. Amennyiben a fenti reakciók jobbra endotermek (vagyis az oldáshő endoterm), akkor jobbra fog tolódni az egyensúly, vagyis az adott anyag oldhatósága nő. Amennyiben az oldáshő negatív (az oldódás folyamata exoterm) a reakció balra tolódik a hőmérséklet növelésével, vagyis melegben rosszabbul oldódik az adott anyag. Minden anyag oldhatósága függ a hőmérséklettől. Minden anyag oldhatósága függ a hőmérséklettől.A szilárd anyagok esetében elképzelhetünk endoterm (pl. glükóz) és exoterm (pl. NaOH) oldódást is, a gázok esetében az oldódás azonban mindig exoterm. Vagyis a gázok mindig rosszabbul oldódnak magasabb hőmérsékleten. Szegény halak nyáron… Na jó, menjünk bele ebbe még egy picit mélyebben: ΔoH = Erács + Ehidr. ΔoH = Erács + Ehidr. ΔoH = Erács + Ehidr. o rács hidr Vagyis az oldáshő két komponensre bontható, a rácsenergiára (felbontjuk a szilárd anyagban lévő kötőerőket) és a hidratációs energiára (az oldódó anyag és a víz molekulái között létrejönnek kötőerők). A rácsenergia mindig pozitív (endoterm folyamat) a hidratációs mindig negatív (exoterm folyamat). Így, ha egy adott anyagnál a rácsenergia dominál (nagyobb, mint a hidratációs energia abszolútértéke), akkor endoterm, ha a hidratációs energia, akkor exoterm lesz az oldódása. Gázok esetében nincs rácsenergia, ezért mindig exoterm az oldódásuk. A túltelített oldat fogalma is sokszor előkerül a kémia érettségin. Az ilyen rendszerekben több oldott anyag található, mint amennyi a telített oldatban. Ezek az oldatok metastabil rendszerek, kis zavaró hatásra (pl. rázás, porszem hozzáadása) azonnal kicsapódik belőlük a “feleslegben lévő” oldott anyag. Ilyen oldatot úgy lehet készíteni, hogy egy magas hőmérsékleten jól oldódó sónak elkészítjük a telített oldatát (magas hőmérsékleten), majd nagyon lassan, minden zavaró hatástól mentesen hagyjuk hűlni. Ha az adott só alacsonyabb hőmérsékleten rosszabbul oldódik, akkor – amennyiben nem válnak ki a kristályok, túltelített oldathoz jutunk. Más módon túltelített oldat nem készíthető. A megoldási stratégia: keverési egyenlet A megoldási stratégia: keverési egyenlet Van, amikor ennél egyszerűbb megoldási mód is létezik, robusztussága és egyszerűsége miatt én mégis azt javaslom, hogy az oldhatósággal kapcsolatos számítások során a keverési egyenletet használjátok. A keverési egyenletet alapvetően arra a problémára alkalmazták, hogy kiszámítsák két azonos komponensekből álló, de eltérő összetételű oldat bizonyos arányú keverése után (pl. 100 gramm 10 w%-os és 55 gramm 20 w%-os ecetsavoldat) milyen lesz a keletkező oldat összetétele. A keverési egyenlet így néz ki: m1 ∙ w%1 + m2 ∙ w%2 = (m1 + m2) ∙ w%3 m1 ∙ w%1 + m2 ∙ w%2 = (m1 + m2) ∙ w%3 m1 ∙ w%1 + m2 ∙ w%2 = (m1 + m2) ∙ w%3 1 1 2 2 1 2 3 Ez az egyenlet kisebb átalakításokkal nem csak ilyen oldatok keverésénél, hanem töményítésnél és hígításnál, sőt átkristályosításnál és a kristályvíztartalmú sókkal kapcsolatos számításoknál is jól használható. Ezekben az esetekben az oldószerre és az oldott anyagra is “oldatként” tekintünk, melyek 0 vagy 100 %-ban tartalmazzák az oldott anyagot: hígításnál: az oldószer w%-a 0, hiszen nem tartalmaz oldott anyagot töményítésnél: amennyiben oldószert párologtatunk el, annak w%-a 0, hiszen nem tartalmaz oldott anyagot. Mivel eltávolítjuk a rendszerből, ezért negatív előjellel kell szerepeljen az egyenlet bal oldalán (vagy pozitívval a jobb oldalon).